חיסכון במים

טיפים לשימור מים -- "המדריך לקטן לחיסכון במים"

ב-2001 שומרה יזמה פרויקט לשימור מים בשכונת הר נוף. העמותה הוציאה לאור "המדריך הקטן לחיסכון המים". שכלל טיפים לשימור מים, קלים לביצוע על ידי התושב המקומי. הארגון עבר מדלת לדלת ברחבי השכונה. המדריך חולק בחינם ושומרה הציעה רכישת חסכמים במחיר מסובסד על ידי העמותה.


מחזור מים אפורים ממקוואות

ב-2001 יזמה שומרה פרויקט חלוצי להשבת מים אפורים ממקוואות טהרה בשכונת הר נוף בירושלים, במטרה  לחסוך מים יקרי ערך ולמחזר אותם לטובת השקיית שטחים ציבוריים סמוכים. הארגון ראה בכך הזדמנות לשמר משאב חשוב  (מים) בד בבד עם  שימוש יעיל במשאב אחר (קרקע) ע"י הפיכת  שטחים מוזנחים לגינות ציבוריות נחוצות או השקיית גינות קיימות ע"י  מקור השקיה חדש ומבורך, שיהיה זמין אפילו בשנות בצורת. ואכן, הארגון הקים גינה ציבורית בסמוך לאחד המקוואות שנבחר לפרויקט. המים ממקווה שני, היו מיועדים להשקיה של שטחים ללימוד גינון אורגני באתר חינוכי של הארגון ביער ירושלים (הנודע" אתר השומרה").

הפרויקט להשבת מים אפורים ממקוואות טהרה היה ייחודי והתקבל בהתעניינות רבה לרבות על ידי המשרד לאיכות הסביבה. הארגון נתקל בקשיים ליישם את הפרויקט עקב הבעיה בקידום הנושא לקראת אישור רגולטורי על ידי משרד הבריאות ובסופו של דבר הפרויקט נסגר.

כאשר פרופסור אמריטוס אורי שמיר ופרופסור נעמי כרמון הכינו את החומרים לקראת ההוצאה לאור של "תר"ם – תכנון רגיש למים" , חיפשו דוגמא למיזם של מיחזור מים אפורים על ידי ארגון מקומי ותקציר של היוזמה שולב בספר שיצא לאור שנה לאחר מכן. בינתיים התפתח דיאלוג בין פרופסור אמריטוס שמיר לבין מרים גרמז ששרתה אז בתפקיד של מנהלת גיוס משאבים של שומרה. מרים הביעה את רצונה להחיות את הפרויקט החשוב הזה, אך בזמן הנכון ובצורה הנכונה. מרים הופנתה על ידי פרופסור שמיר לפרופסור חבר ערן פרידלר מהטכניון- מכון טכנולוגי לישראל, ובאוגוסט 2007  הוסכם על שותפות אסטרטגית.
לכתבה על המיזם: "חבל על כל טיפה" – גירסת המיקווה